(SimonLeBon), 11/19/2015 8:52 PM:
https://www.ted.com/talks/neil_macgregor_2600_years_of_history_in_one_object#t-670787
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The Hebrew writers in the Old Testament, you will not be surprised to learn, take a rather different view of this. For them, of course, it can't possibly by Marduk that made all this happen. It can only be Jehovah. And so in Isaiah, we have the wonderful texts giving all the credit of this, not to Marduk but to the Lord God of Israel -- the Lord God of Israel who also called Cyrus by name, also takes Cyrus by the hand and talks of him shepherding his people. It's a remarkable example of two different priestly appropriations of the same event, two different religious takeovers of a political fact.
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God, we know, is usually on the side of the big battalions. The question is, which god was it? And the debate unsettles everybody in the 19th century to realize that the Hebrew scriptures are part of a much wider world of religion. And it's quite clear the cylinder is older than the text of Isaiah, and yet, Jehovah is speaking in words very similar to those used by Marduk. And there's a slight sense that Isaiah knows this, because he says, this is God speaking, of course, "I have called thee by thy name though thou hast not known me." I think it's recognized that Cyrus doesn't realize that he's acting under orders from Jehovah. And equally, he'd have been surprised that he was acting under orders from Marduk. Because interestingly, of course, Cyrus is a good Iranian with a totally different set of gods who are not mentioned in any of these texts.
Avevo dimenticato la translescion:
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Gli scrittori ebrei nel Vecchio Testamento, non sarete sorpresi di saperlo, avevano una visione piuttosto diversa a questo riguardo. Per loro, naturalmente, non può essere Marduk ad averlo reso possibile. Può essere solo
Geova. E così in Isaia, abbiamo i meravigliosi testi che danno tutto il merito di questo, non a Marduk, ma al Signore Dio d'Israele - il Signore Dio d'Israele, che ha anche chiamato Ciro per nome, prende anche Ciro per mano e parla di lui che pasce il suo popolo. Si tratta di un notevole esempio di due diverse appropriazioni sacerdotali dello stesso evento, due diverse acquisizioni religiose di un fatto politico.
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Dio, lo sappiamo, è di solito dalla parte dei grandi battaglioni. La domanda è: quale dio è stato? E il dibattito sconvolge tutti nel 19 ° secolo per rendersi conto che le Scritture ebraiche sono parte di un mondo molto più ampio della religione. Ed è abbastanza chiaro il cilindro è più vecchio del testo di Isaia, e tuttavia,
Geova sta parlando in termini molto simili a quelli utilizzati da Marduk. E c'è un leggero senso che Isaia lo sa, perché dice, questo è Dio che parla, naturalmente, "Io ti ho chiamato per nome anche se tu non mi conoscevi." Penso che sia riconosciuto che Ciro non si rende conto che si sta mettendo agli ordini di
Geova . E allo stesso modo, avrebbe dovuto essere sorpreso che agiva agli ordini di Marduk. Perché é interessante, naturalmente, Ciro è un buon iraniano con una serie completamente diversa di dei che non sono menzionati in nessuno di questi testi.